organizační řád

Škola: Základní škola a Mateřská škola Líšnice, okres Ústí nad Orlicí

Organizační řád Základní školy a Mateřské školy Líšnice

Č. j.: 70/19/Br

Účinnost od: 2. 9. 2019

Spisový znak: 201

Skartační znak: A5

Změny:

 

1.1.Úvodní ustanovení

  1. Organizační řád Základní školy a Mateřské školy Líšnice, okres Ústí nad Orlicí (dále jen škola) upravuje organizační strukturu a řízení, formy a metody práce školy, práva a povinnosti pracovníků školy.
  2. Organizační řád je základní normou školy jako organizace ve smyslu Zákoníku práce (dále jen ZP).
  3. Organizační řád školy zabezpečuje realizaci především školského zákona č. 561/2004 Sb. vyhlášky MŠMT ČR č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky a vyhlášky MŠMT ČR č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění.

1.2.Postavení a poslání školy

  1. Škola byla zřízena jako příspěvková organizace zřizovací listinou vydanou zřizovatelem 15. listopadu 2002

    2.    Škola je v síti škol vedena pod kódem.

    3.    Základním posláním základní školy je výchova a vzdělávání žáků plnících povinnou školní docházku, a to podle školních vzdělávacích plánů a osnov, schválených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR

    4.    Základním posláním mateřské školy je podporovat zdravý tělesný, psychický a   sociální vývoj dítěte a vytvářet optimální podmínky pro jeho individuální osobnostní rozvoj.

1.3.Pracovníci školy

-     řídí se pokyny ředitele a zástupce ředitele

  • dodržují pracovní kázeň a plně využívají pracovní dobu
  • dodržují předpisy bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, protipožární předpisy
  • chrání majetek školy, řádně zacházejí s inventářem školy
  • obdrží za svoji práci mzdu podle platných předpisů a ujednání
  • seznámí se s organizačním a pracovním řádem školy a platnou vyhláškou MŠMT o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
  1. Ředitelka školy:
  • je statutárním orgánem školy
  • jedná ve všech záležitostech jménem školy, pokud nepřenesla svoji pravomoc na jiné pracovníky v jejich pracovních náplních
  • rozděluje úkoly mezi sebe a ostatní pracovníky školy (podle popisů práce)
  • koordinuje výchovnou a pedagogickou práci ve škole
  • přijímá a propouští pracovníky školy
  • rozhoduje o přijetí či nepřijetí dětí a žáků ve správním řízení
  • rozhoduje o zásadních otázkách mzdové politiky a hospodaření s FKSP
  • zajišťuje účinné využívání prostředků hmotné zainteresovanosti k diferencovanému odměňování pracovníků podle výsledků jejich práce.
  • pečuje o dodržování smluvní, finanční, rozpočtové a evidenční kázně
  • předsedá a řídí jednání pedagogické rady
  • odpovídá za vedení předepsané pedagogické dokumentace (§ 28 zákona č. 561/2004 Sb.)
  • odpovídá za BOZP, PO a ochranu ŽP
  • odpovídá za ochranu osobních údajů zaměstnanců, žáků a dětí
  • schvaluje všechny dokumenty a materiály, které tvoří výstupy ze školy

 

Jak již bylo naznačeno, hlavní odpovědnost za dobré fungování právního subjektu má ředitelka, která plní nejen povinnosti obecně vyplývající z funkce ředitele školy, ale přebírá i úkoly, které na „velkých“ školách mají na starosti výchovní poradci, pracovníci BOZP, PO, hospodáři školy, školní psychologové, správci centra IT… .

 

        2. Zástupce ředitele, učitelé, třídní učitelé, provozní zaměstnanci – viz. náplně práce (v osobních složkách)

1.4.    Dokumentace školy

Je vedena v souladu s § 28 zákona č. 561/2004 Sb.(školský zákon)

  • rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách
  • doklady o přijímání dětí, žáků, studentů a uchazečů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování
  • vzdělávací programy podle § 4 až 6
  • školní řád základní školy, školní řád mateřské školy, vnitřní řády školní jídelny a školní družiny, provozní řády
  • výroční zprávy o činnosti školy
  • záznamy z pedagogických rad
  • třídní knihy a výkazy včetně katalogových listů, dokumentaci zájmové činnosti
  • protokoly o opravných zkouškách a jiných komisionálních zkouškách
  • evidence úrazů
  • záznamy kontrol provedených ve škole a inspekční zprávy
  • rozvrh hodin
  • personální a hospodářské evidence bezprostředně související s provozem školy

V ŠD

  • přehled výchovně – vzdělávací práce
  • týdenní plán výchovně – vzdělávací práce
  • zápisní lístky
  • docházkový sešit

V MŠ

  • přehled výchovné práce
  • přehled o docházce
  • evidenční list
  • hodnocení individuálního rozvoje dětí
  • záznam o školním úraze

 

1.5.   Provoz školy – viz.  pracovní řád, provozní a školní řády

 

1.6.   Evidence majetku

  • o nákupu hmotných prostředků rozhodují vedoucí útvarů v rozsahu stanoveném v pracovních náplních
  • vstupní evidenci nově pořízeného majetku provádí ředitelka školy
  • za ochranu evidovaného majetku odpovídají zaměstnanci na základě pověření ředitelky
  • sklad učebnic a sklad školních potřeb spravují zaměstnanci na základě pověření ředitelky
  • odpisy majetku se řídí ustanoveními zákona ČNR č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů a zákonem č. 250/2000, ve znění 450/2001 Sb. o rozpočtových pravidlech.

 

1.7.  Organizace školy

  1. V čele školy jako právního subjektu stojí ředitelka školy - vedoucí organizace, která odpovídá za plnění úkolů organizace.
  2. Škola se člení na vedení školy, první stupeň, školní družinu, mateřskou školu, školní jídelnu a správní zaměstnance.

 

Organizační schéma školy                            

Ředitelka školy                     Učitelky MŠ  

                                                          

                                              Ekonomka (hospodářka, účetní)

                                                          

                                               Zástupce ředitele                Třídní učitelky

                                                                                           Vychovatelka ŠD

                                                                                           Uklízečka ZŠ

                                                                      

                                               Vedoucí školní jídelny        Kuchařka 

                                                                                    Kuchařka(+úklid MŠ) 

                                                                                        Uklízečka MŠ                                                                                                                                                                                        

1.8.   Organizační a řídící normy

Škola se při své činnosti řídí zejména základními organizačními směrnicemi, které tvoří přílohy organizačního řádu:

  • Organizační řád
  • Školní řád základní školy a vnitřní řády zařízení (školní jídelna, školní družina), školní a provozní řád mateřské školy
  • Spisový a skartační řád
  • Předpis o oběhu účetních dokladů
  • Operativní evidence majetku
  • Hospodaření s přebytečným a neupotřebitelným majetkem
  • Vnitřní platový předpis
  • Směrnice FKSP

 

1.9.    Strategie řízení

  1. Kompetence pracovníků v jednotlivých klíčových oblastech jsou stanoveny v pracovních náplních.
  2. Pracovní náplně jsou členěny tak, aby z nich vyplývalo:
  • klíčové oblasti pracovníka
  • komu je pracovník přímo podřízen
  • jaký útvar (které pracovníky) řídí a v jakém rozsahu
  • o čem sám rozhoduje, aniž by musel získat souhlas nadřízeného pracovníka
  • co předkládá k rozhodnutí nadřízenému pracovníkovi
  • v jakém rozsahu jedná jménem školy v externích vztazích
  • jaká mimořádná opatření má ve své působnosti.

 

1.10.     Finanční řízení

Úkoly spojené s finančním řízením a zajištěním právních úkonů, které škola svým jménem provádí, jsou uskutečňovány ředitelkou a hospodářkou školy.

 

Účetní agendu vede v plném rozsahu hospodářka školy

 

1.11.Personální řízení a oceňování práce

  1. Personální agendu vede v plném rozsahu ředitelka školy.
  2. Přijímání nových pracovníků zajišťuje administrativně ředitelka školy.
  3. Sledování platových postupů a nároků pracovníků zajišťuje ředitelka školy a hospodářka
  4. Zařazování a oceňování pracovníků se obecně řídí zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníku práce. Podrobnosti jsou stanoveny ve Vnitřním platovém předpisu školy.

 

1.12.Řízení výchovy a vzdělávání

Organizace vyučovacího a výchovného procesu se řídí platnými školskými předpisy a Školním řádem.

 

1.13.Externí vztahy

  1. Ve styku s okolím reprezentuje školu především ředitel nebo zástupce ředitele.
  2. Ve styku se zákonnými zástupci žáků jednají jménem školy rovněž učitelé a vychovatelé školy.
  3. Rozsah zmocnění pro jednání jménem školy v externích vztazích je stanoven v pracovních náplních pracovníků.

 

1.14.Práva a povinnosti pracovníků

Práva a povinnosti pracovníků jsou dány:

  • zákoníkem práce,
  • školským zákonem
  • zákonem o pedagogických pracovnících
  • vyhláškou o základní a mateřské škole
  • zákonem o státní správě a samosprávě ve školství
  • pracovním řádem pro pedagogické pracovníky a ostatní pracovníky škol a školských zařízení
  • organizačním řádem školy
  • dalšími obecně závaznými právními normami.

 

1.15.Informační systém

  1. Informace vstupující do školy přichází k ředitelce.
  2. Ředitelka rozhodne, komu bude informace poskytnuta, případně kdo záležitost nebo její část zpracuje.
  3. Informace, které opouští školu jako oficiální stanovisko školy, musí být podepsány ředitelkou.
  4. Informace, které jsou potřebné pro větší počet pracovníků, se zveřejňují v měsíčním plánu školy na informační tabuli ve sborovně, případně na pedagogické radě.

 

 

Organizační řád nabývá účinnosti dnem:2. 9. 2019

V Líšnici 30.8.2019

 

 

Podpis ředitele školy:………………………………………….