organizační řád
Škola: Základní škola a Mateřská škola Líšnice, okres Ústí nad Orlicí |
|
Organizační řád Základní školy a Mateřské školy Líšnice |
|
Č. j.: 70/19/Br |
Účinnost od: 2. 9. 2019 |
Spisový znak: 201 |
Skartační znak: A5 |
Změny: |
1.1.Úvodní ustanovení
- Organizační řád Základní školy a Mateřské školy Líšnice, okres Ústí nad Orlicí (dále jen škola) upravuje organizační strukturu a řízení, formy a metody práce školy, práva a povinnosti pracovníků školy.
- Organizační řád je základní normou školy jako organizace ve smyslu Zákoníku práce (dále jen ZP).
- Organizační řád školy zabezpečuje realizaci především školského zákona č. 561/2004 Sb. vyhlášky MŠMT ČR č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky a vyhlášky MŠMT ČR č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění.
1.2.Postavení a poslání školy
- Škola byla zřízena jako příspěvková organizace zřizovací listinou vydanou zřizovatelem 15. listopadu 2002
2. Škola je v síti škol vedena pod kódem.
3. Základním posláním základní školy je výchova a vzdělávání žáků plnících povinnou školní docházku, a to podle školních vzdělávacích plánů a osnov, schválených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR
4. Základním posláním mateřské školy je podporovat zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte a vytvářet optimální podmínky pro jeho individuální osobnostní rozvoj.
1.3.Pracovníci školy
- řídí se pokyny ředitele a zástupce ředitele
- dodržují pracovní kázeň a plně využívají pracovní dobu
- dodržují předpisy bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, protipožární předpisy
- chrání majetek školy, řádně zacházejí s inventářem školy
- obdrží za svoji práci mzdu podle platných předpisů a ujednání
- seznámí se s organizačním a pracovním řádem školy a platnou vyhláškou MŠMT o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
- Ředitelka školy:
- je statutárním orgánem školy
- jedná ve všech záležitostech jménem školy, pokud nepřenesla svoji pravomoc na jiné pracovníky v jejich pracovních náplních
- rozděluje úkoly mezi sebe a ostatní pracovníky školy (podle popisů práce)
- koordinuje výchovnou a pedagogickou práci ve škole
- přijímá a propouští pracovníky školy
- rozhoduje o přijetí či nepřijetí dětí a žáků ve správním řízení
- rozhoduje o zásadních otázkách mzdové politiky a hospodaření s FKSP
- zajišťuje účinné využívání prostředků hmotné zainteresovanosti k diferencovanému odměňování pracovníků podle výsledků jejich práce.
- pečuje o dodržování smluvní, finanční, rozpočtové a evidenční kázně
- předsedá a řídí jednání pedagogické rady
- odpovídá za vedení předepsané pedagogické dokumentace (§ 28 zákona č. 561/2004 Sb.)
- odpovídá za BOZP, PO a ochranu ŽP
- odpovídá za ochranu osobních údajů zaměstnanců, žáků a dětí
- schvaluje všechny dokumenty a materiály, které tvoří výstupy ze školy
Jak již bylo naznačeno, hlavní odpovědnost za dobré fungování právního subjektu má ředitelka, která plní nejen povinnosti obecně vyplývající z funkce ředitele školy, ale přebírá i úkoly, které na „velkých“ školách mají na starosti výchovní poradci, pracovníci BOZP, PO, hospodáři školy, školní psychologové, správci centra IT… .
2. Zástupce ředitele, učitelé, třídní učitelé, provozní zaměstnanci – viz. náplně práce (v osobních složkách)
1.4. Dokumentace školy
Je vedena v souladu s § 28 zákona č. 561/2004 Sb.(školský zákon)
- rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách
- doklady o přijímání dětí, žáků, studentů a uchazečů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování
- vzdělávací programy podle § 4 až 6
- školní řád základní školy, školní řád mateřské školy, vnitřní řády školní jídelny a školní družiny, provozní řády
- výroční zprávy o činnosti školy
- záznamy z pedagogických rad
- třídní knihy a výkazy včetně katalogových listů, dokumentaci zájmové činnosti
- protokoly o opravných zkouškách a jiných komisionálních zkouškách
- evidence úrazů
- záznamy kontrol provedených ve škole a inspekční zprávy
- rozvrh hodin
- personální a hospodářské evidence bezprostředně související s provozem školy
V ŠD
- přehled výchovně – vzdělávací práce
- týdenní plán výchovně – vzdělávací práce
- zápisní lístky
- docházkový sešit
V MŠ
- přehled výchovné práce
- přehled o docházce
- evidenční list
- hodnocení individuálního rozvoje dětí
- záznam o školním úraze
1.5. Provoz školy – viz. pracovní řád, provozní a školní řády
1.6. Evidence majetku
- o nákupu hmotných prostředků rozhodují vedoucí útvarů v rozsahu stanoveném v pracovních náplních
- vstupní evidenci nově pořízeného majetku provádí ředitelka školy
- za ochranu evidovaného majetku odpovídají zaměstnanci na základě pověření ředitelky
- sklad učebnic a sklad školních potřeb spravují zaměstnanci na základě pověření ředitelky
- odpisy majetku se řídí ustanoveními zákona ČNR č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů a zákonem č. 250/2000, ve znění 450/2001 Sb. o rozpočtových pravidlech.
1.7. Organizace školy
- V čele školy jako právního subjektu stojí ředitelka školy - vedoucí organizace, která odpovídá za plnění úkolů organizace.
- Škola se člení na vedení školy, první stupeň, školní družinu, mateřskou školu, školní jídelnu a správní zaměstnance.
Organizační schéma školy
Ředitelka školy Učitelky MŠ
Ekonomka (hospodářka, účetní)
Zástupce ředitele Třídní učitelky
Vychovatelka ŠD
Uklízečka ZŠ
Vedoucí školní jídelny Kuchařka
Kuchařka(+úklid MŠ)
Uklízečka MŠ
1.8. Organizační a řídící normy
Škola se při své činnosti řídí zejména základními organizačními směrnicemi, které tvoří přílohy organizačního řádu:
- Organizační řád
- Školní řád základní školy a vnitřní řády zařízení (školní jídelna, školní družina), školní a provozní řád mateřské školy
- Spisový a skartační řád
- Předpis o oběhu účetních dokladů
- Operativní evidence majetku
- Hospodaření s přebytečným a neupotřebitelným majetkem
- Vnitřní platový předpis
- Směrnice FKSP
1.9. Strategie řízení
- Kompetence pracovníků v jednotlivých klíčových oblastech jsou stanoveny v pracovních náplních.
- Pracovní náplně jsou členěny tak, aby z nich vyplývalo:
- klíčové oblasti pracovníka
- komu je pracovník přímo podřízen
- jaký útvar (které pracovníky) řídí a v jakém rozsahu
- o čem sám rozhoduje, aniž by musel získat souhlas nadřízeného pracovníka
- co předkládá k rozhodnutí nadřízenému pracovníkovi
- v jakém rozsahu jedná jménem školy v externích vztazích
- jaká mimořádná opatření má ve své působnosti.
1.10. Finanční řízení
Úkoly spojené s finančním řízením a zajištěním právních úkonů, které škola svým jménem provádí, jsou uskutečňovány ředitelkou a hospodářkou školy.
Účetní agendu vede v plném rozsahu hospodářka školy
1.11.Personální řízení a oceňování práce
- Personální agendu vede v plném rozsahu ředitelka školy.
- Přijímání nových pracovníků zajišťuje administrativně ředitelka školy.
- Sledování platových postupů a nároků pracovníků zajišťuje ředitelka školy a hospodářka
- Zařazování a oceňování pracovníků se obecně řídí zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníku práce. Podrobnosti jsou stanoveny ve Vnitřním platovém předpisu školy.
1.12.Řízení výchovy a vzdělávání
Organizace vyučovacího a výchovného procesu se řídí platnými školskými předpisy a Školním řádem.
1.13.Externí vztahy
- Ve styku s okolím reprezentuje školu především ředitel nebo zástupce ředitele.
- Ve styku se zákonnými zástupci žáků jednají jménem školy rovněž učitelé a vychovatelé školy.
- Rozsah zmocnění pro jednání jménem školy v externích vztazích je stanoven v pracovních náplních pracovníků.
1.14.Práva a povinnosti pracovníků
Práva a povinnosti pracovníků jsou dány:
- zákoníkem práce,
- školským zákonem
- zákonem o pedagogických pracovnících
- vyhláškou o základní a mateřské škole
- zákonem o státní správě a samosprávě ve školství
- pracovním řádem pro pedagogické pracovníky a ostatní pracovníky škol a školských zařízení
- organizačním řádem školy
- dalšími obecně závaznými právními normami.
1.15.Informační systém
- Informace vstupující do školy přichází k ředitelce.
- Ředitelka rozhodne, komu bude informace poskytnuta, případně kdo záležitost nebo její část zpracuje.
- Informace, které opouští školu jako oficiální stanovisko školy, musí být podepsány ředitelkou.
- Informace, které jsou potřebné pro větší počet pracovníků, se zveřejňují v měsíčním plánu školy na informační tabuli ve sborovně, případně na pedagogické radě.
Organizační řád nabývá účinnosti dnem:2. 9. 2019
V Líšnici 30.8.2019
Podpis ředitele školy:………………………………………….