Provozní řád mš

Základní škola a Mateřská škola Líšnice, okres Ústí nad Orlicí     

Provozní řád mateřské školy         

Č.j.: 84/20/Br

Účinnost od: 1. 9. 2020

Spisový znak:

Změny: článek I. od 1. 9. 2022

             článek I. od 1. 9. 2023

 

I. Informace o zařízení:

 

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Líšnice, okres Ústí nad Orlicí

Adresa školy: Líšnice 248, 561 84

Telefon: MŠ 465 612 367, 733 309 668

E-mail: mslisnice@seznam.cz

IČO: 71006281

 

Ředitelka: Bc. Jitka Brandejsová, DiS.

Učitelky: Bc. Dana Mrklovská, Martina Müllerová, Romana Musilová, Marcela Janišová, Jana Pichnerová

Zřizovatel: Obec Líšnice

 

Typ MŠ: celodenní s pravidelným provozem

Kapacita školy: 56 (nejvyšší povolený počet dětí)

Provozní doba školy: 6.30 – 16.30 hodin

Počet oddělení: 2

  

II. Režimové požadavky

Režim dne je přizpůsoben podmínkám MŠ, respektuje dobu příchodu a odchodu dětí. Režim a časové rozložení předškolního vzdělávání je stanoveno s ohledem na věkové zvláštnosti předškolních dětí, jejich biorytmus a náročnost jednotlivých činností. Příchod i odchod dětí je umožněn individuálně dle potřeb dětí a rodiny od 6.30 do 8.00 hodin, jinak dle potřeb zákonných zástupců v průběhu dne, je-li dítě předem přihlášeno. Pozdější příchod (rovněž i odchod v jinou dobu než je obvyklé) je možný po dohodě s učitelkami v dané třídě. Od 8.00 hodin je budova uzamčena a zákonní zástupci si zazvoní. Zákonný zástupce je povinen své dítě vyzvednout a opustit areál školy do skončení provozu MŠ tj. do 16.30 hodin. Provoz školy je přerušen během přelomu měsíců července a srpna zpravidla po dobu čtyř týdnů a v době vánočních prázdnin.

 

a)         Nástup dětí: při vstupu dítěte do mateřské školy je uplatňován individuálně přizpůsobený adaptační režim. Zákonní zástupci mohou s dítětem navštívit školu před zahájením školního roku a zúčastnit se dopoledního programu ve třídě či na zahradě. Zákonní zástupci jsou povinni dovést dítě do třídy a osobně ho předat učitelce. Je nepřípustné, aby děti do MŠ docházely samy bez doprovodu rodičů nebo jiné pověřené osoby a zákonní zástupci přehlíželi jasně viditelné projevy nemoci. Do MŠ patří jen zdravé děti.

b)        Spontánní hry: od příchodu dětí do pobytu venku a po odpoledním odpočinku – probíhají celý den, prolínají se činnostmi řízenými učitelkami ve vyváženém poměru, se zřetelem na individuální potřeby dětí.

c)         Didakticky cílené činnosti (činnosti řízené pedagogem): probíhají v průběhu celého dne formou individuální, skupinové či kolektivní práce učitelek s dětmi, vycházejí z potřeb i zájmů dětí a ŠVP. Rozvoj předškoláků je podpořen chvilkami s Metodou dobrého startu.

                 d)        Pohybové aktivity: prostory školy poskytují velké možnosti ke spontánnímu pohybu dětí. Škola je dostatečně vybavena pomůckami pro                       pohybové aktivity dětí. Denně jsou zařazovány zdravotně zaměřená cvičení (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační) a pohybové hry                  průběžně pohybové chvilky a hudebně pohybové činnosti i dostatek pohybu při hrách a pobytu venku.

            starší děti: 1x týdně didakticky cílené pohybové činnosti v tělocvičně, přípravný plavecký výcvik, předškoláci lyžařský kurz.

e)         Pobyt venku: obvykle 2 hodiny denně (dle počasí) – dopoledne 9.30 – 11.30 hodin, odpoledne po odpočinku do odchodu dětí domů. V letních měsících se činnosti přesouvají co nejvíce ven. Pobyt venku se neuskutečňuje při mrazu pod –10 stupňů Celsia, při silném větru, dešti a při inverzích. Od zákonných zástupců požadujeme vybavení dětí vhodným oblečením, které jim umožňuje snadný pohyb a může se ušpinit. Uložené bude v šatně. Pro jarní a podzimní měsíce je doporučené dětem do MŠ připravit gumové holínky, v zimě vhodné rukavice na vycházku i do sněhu.

             Pozemek k pobytu venku: co nejvíce využíváme školní zahrady, poznávací vycházky, obecní hřiště a přilehlý les.

Údržba školní zahrady: 2x měsíčně posekání trávníků, v létě dle potřeby zavlažování písku v pískovišti a živého plotu, údržba (čištění) zapuštěného bazénku.

Způsob využití pobytu venku: spontánní i řízené činnosti vždy s poznávacím cílem a pohybovou aktivitou.

f)         Odpočinek, spánek: po obědě je odpočinek pravidelnou denní součástí programu MŠ cca 60 – 120 minut, vychází z individuálních potřeb dětí. Dětem k němu slouží prostory herny, nemáme stavebně oddělenou ložnici. Všechny děti odpočívají při čtení pohádky, poslechu pohádek či relaxační hudby, poté děti s nižší potřebou spánku mají možnost náhradní aktivity. Lehátka denně připravuje a uklízí uklizečka, popř. kuchařka tak, že nejprve proklepe a ustele lůžkoviny, navrch si děti složí pyžama, aby došlo k jejich provětrávání. Starší děti si stelou samy.  

             g)         Stravování: plnohodnotná a vyvážená strava připravená ve školní kuchyni dle příslušných předpisů, je zachována vhodná skladba jídelníčku a             dodržovány technologie přípravy pokrmů a nápojů

            svačiny se podávají v době od 8.30 do 9.15 hodin, odpoledne od 14.00 do 14.30 hodin        obědy – dětí obědvají od 11.30 do 12.15 hodin, mají právo             žádat si o množství polévky i hlavního jídla, při obědě používají starší děti příbory, po obědě si po sobě uklidí nádobí, prostírání i své místo – všichni             zaměstnanci vedou děti k samostatnosti, je nepřípustné děti do jídla násilně nutit, je jim však

h)        Pitný režim: pitný režim je k dispozici po celý den ve třídě i při pobytu dětí na školní zahradě. Učitelky vedou děti k pití, konvice doplňuje učitelka či provozní personál vždy dle potřeby. Nápoje se obměňují – čaje, ovocné šťávy, vitamínové nápoje, minerálky, voda.

             i)         Otužování: větrání je prováděno s ohledem na aktuální klimatické podmínky, tj. v příznivých větráme i nepřetržitě, v nepříznivých jen velmi krátce             ale častěji. Je sledováno vytápění školy a dodržována přiměřená teplota. Dostatečný pobyt venku, v létě koupání na školní zahradě, kontrola vhodného             oblečení dětí v MŠ i mimo MŠ.

             j)         Nakládání s prádlem: ložní prádlo se pere v zařízení MŠ jednou za 21 dní (v případě potřeby i častěji či ihned), lehátka se denně vyvážejí a             rozkládají. Ručníky, utěrky se perou jednou týdně či dle potřeby, perou i suší se v zařízení MŠ. Pyžama si děti nosí domů na vyprání vždy při výměně             ložního prádla. Při výskytu infekčního onemocnění se ručníky a ložní prádlo vymění ihned. Vše je skladováno v příručních suchých skladech.

 

              k)        Psychosociální podmínky: dětem je ve škole vytvářeno takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, bezpečně a jistě. Všechny děti mají             stejná práva, stejné povinnosti i stejné možnosti, nikdo není zvýhodňován ani znevýhodňován. Je respektována osobní svoboda, potřeba soukromí. Jsou             podporována dětská přátelství. Při hodnocení převažují pochvaly.

            Všichni zaměstnanci spoluvytvářejí dětem dobré podmínky, ve škole vládne atmosféra důvěry a spolupráce. Jsou vytvářeny podmínky pro děti se             speciálně-výchovnými a vzdělávacími potřebami a pro děti nadané.

 

 

 

Tento provozní řád nabývá účinnosti 1. září 2020

 

V Líšnici dne 31. 8. 2020                                                     …………………………………….

                                                                                                   Bc. Jitka Brandejsová, DiS.

                                                                                                                  ředitelka